17.9.12

Starters (2)

Lissa Price

Een biologische oorlog wordt uitgevochten op zee.
Als de tegenstander dreigt te verliezen,
sturen zij raketten op het vasteland af.
Iedereen onder de 20 (starters) en boven de 60 jaar (enders),
krijgt een vaccin. Iedereen die dat niet heeft,
wordt gedood door het virus dat de raketten van de tegenstanders verspreiden.
Nagenoeg alle kinderen verliezen hun ouders.
Kinderen met grootouders worden opgeëist,
en alle andere kinderen moeten op straat leven.
Een hard leven, waarin je altijd op je hoede moet zijn.
De een heeft het zwaar, de ander heeft een luizenleven.
Om te beginnen wil ik zeggen dat ik het boek waanzinnig goed vond.
Lissa Price sleept je mee in het verhaal door meteen met de actie te beginnen.
Halverwege kon ik het boek gewoon niet meer neerleggen, zo spannend was het.
Dit boek laat mooi zien hoe hulpeloos je eigenlijk bent zonder ouders.
Niets is wat het lijkt omdat je niet weet welke ender achter de ogen van de starter zit. Dit is misschien een cryptische zin maar als je het boek leest dan begrijp je het wel.
In dit boek komt soms geweld voor. Ik vind het erg overweldigend doordat het verhaal zo slim in elkaar steekt.
Ik vind dat je dit vanaf 12 jaar kan lezen dat het geschikt is voor jongens en meisjes.
Een prachtig boek vol spanning, dat iedereen gelezen moet hebben. Vergelijk het met Legend, Hongerspelen en Matched.
Een 10+.

Gelezen door Lukas (12 jaar)