11.2.13

Zwarte zwaan

Zwarte zwaan
Gideon Samson

'Het lijkt me nou echt lachen,' zegt Rifka,'om op je eigen begrafenis te zijn.'
'O,' zeg ik.
'Vind je het geen geweldig plan?'
'Iedereen is toch op zijn eigen begrafenis?'
Rifka schudt haar hoofd. 'Ik bedoel dat je levend bent,' zegt ze. 'Dat je het echt meemaakt.'
'Dat bestaat niet.'

Duveke en Rifka zijn al heel lang beste vriendinnen. Rifka is het ondernemende type in hun vriendschap. Ze verzint altijd de gekste dingen die haar wel lachen lijken. Duveke vindt het niet altijd de beste ideeën en wordt snel onzeker. Als Rifka met het idee komt haar eigen begrafenis mee te willen maken, krijgt ze meteen last van Het Gevoel. Dit gevoel is leeg en zwart en maakt Duveke aan het huilen. Als Rifka een idee heeft, wil ze het ook echt doorzetten. Binnen een paar dagen heeft ze alles al uitgedacht. Een waterdicht  plan lijkt het te zijn. Toch heeft Duveke door Het Gevoel haar twijfels...

Dit is een geweldig en heel erg goed boek. Hoe kom je erbij om je eigen begrafenis mee te maken? Echt een geniaal bedacht verhaal! Doordat het zo origineel is, met alle elementen die je zoekt in een jeugdboek, is het voor iedereen geschikt, die tegen spanning kan. Er is romantiek, spanning, drama, actie en er zijn detective elementen.
Het wordt in het begin vanuit Duveke vertelt. Het is heel simpel en in korte zinnen geschreven. Daardoor is het to the point en kan je je goed in Duveke verplaatsen. Het was af en toe moeilijk om deze schrijfstijl te lezen, maar toch raakte ik er snel aan gewend.
Naarmate je meer met Duveke te doen krijgt, begin je ook te denken dat Rifka echt krankzinnig moet zijn om plannen te bedenken en uit te voeren, waar een doorsnee mens niet eens aan zou denken. Als je op het eind het verhaal vanuit Rifka's gezichtspunt leest, merk je pas wat voor een kreng ze is. Toen ik eenmaal het boek dichtsloeg, had ik een intense hekel aan Rifka's personage.
Het verhaal is zodanig opgebouwd dat je pas aan het eind snapt wat er precies allemaal gaande was. Het verhaal springt dan ook tussen verschillende personages en tijden, waardoor alles door elkaar loopt. Zo wordt het ook nog spannender en wilde ik de clou zo snel mogelijk weten. Toen ik eenmaal het boek uit had, moest ik het wel even laten bezinken. Op het einde moest ik namelijk zelf nog een aantal conclusies trekken, voordat ik het totaal plaatje van het verhaal had.
Ik raad je aan: lees dit boek!

Gelezen door Lotje (14 jaar)