4.5.13

Wonder

R.J. Palacio


Stel:
Je loopt op straat een ijsje te eten.
Je doet je best om niet te morsen, wat heel moeilijk is.
En terwijl je jouw ijsje eet, voel je alle blikken van de mensen op straat op jou gericht.
Je voelt ze gewoon in je rug priemen.
En dat gebeurt elke keer wanneer je op straat loopt.
Of in een bioscoop, kapsalon, school of pretpark.
En het ergste is, dat mensen je meteen beoordelen.
Freak, alien, zombie.
Iedere dag, van iedere week, van ieder jaar.
Dit is een beetje wat de hoofdpersoon van dit boek, August, moet meemaken.
Ik had in eerste instantie dit boek niet uitgekozen. Het was een medewerker van De Nieuwe Boekerij die het mij aanraadde. Maar ik had het boek zeker niet willen missen! Dit soort boeken lees ik normaal nooit, omdat ik meer in het genre “Hungergames” zit. Maar “Wonder” was wel erg aangrijpend. Dit boek neemt je heel erg mee in de wereld van iemand met een gezichtsafwijking. Het laat helder zien hoe het is om er mee te leven. Wat ik erg leuk vind, is dat het boek vanuit verschillende personages is geschreven. Je hebt een deel vanuit de hoofdpersoon, een deel vanuit de zus en nog delen vanuit andere personages. Dit boek vind ik geschikt voor kinderen vanaf 12 jaar, want het is best wel schokkend. Er komen verder geen scheldwoorden of geweld in voor.
Ik vond het een heerlijk boek, omdat het erg lekker las, want de tekstopbouw was erg comfortabel.
Pak eens wat anders uit de kast (bijv. dit boek) dan je normaal leest
Een absolute aanrader voor iedereen!

Gelezen door Lukas (13 jaar)