31.5.13

Zwarte zwaan (2)

schrijver van Zwarte zwaan
 
 
Zwarte zwaan gaat over Duveke (12), Rifka (12) en Olivier(14).
Rifka en Duveke zijn beste vriendinnen, maar passen ze wel goed bij elkaar?
Rifka is voor niemand bang en doet waar ze zin in heeft. Ze is totaal niet aardig. Duveke is erg verlegen. 
Olivier, de broer van Rifka, wordt pas later in het boek belangrijk.

Rifka wil graag haar eigen begrafenis meemaken. Ze wil zien hoe iedereen om haar huilt.
Ze zet samen met Duveke een tent in het bos en verstopt zich daar.
Het hele dorp is op zoek naar Rifka, maar Duveke moet haar mond houden.

Eerst is Duveke de hoofdpersoon, waaruit het verhaal wordt beschreven, dan Olivier en dan Rifka.
Er wordt geschreven over: voor, tijdens en na de begrafenis. Op het laatst wordt er niet geschreven uit de eerste of derde persoon, maar vanuit de tweede, bijvoorbeeld: je staat op.

Dit boek gaat niet alleen over zomaar een begrafenis houden. Ook over een jongetje uit Duveke's klas dat dood is gegaan, Mori, en later komt Duveke achter zijn geheim wat zij helemaal niet wist.

Ik vind dit boek heel indrukwekkend.
De hoofdpersoon is een heel vervelend meisje. Dat is niet vaak zo. Ik vond dat 'leuk' om te lezen. Rifka's acties zijn soms grappig, maar ook meedogenloos.
Dat er voor een deel in de tweede persoon (de jij-vorm) wordt geschreven,
vind ik ook heel origineel. Zo kun je je ook beter inleven.
Het einde had ik totaal niet verwacht. Ik vind het een erg mooi, spannend en onverwacht einde.
Nadat je dit boek hebt gelezen, blijf je er nog een hele tijd aan denken. 
Het is een erg heftig boek, maar niet té heftig.
Ik raad dit boek zeker aan.
 
gelezen door Charlotte (13 jaar)