21.12.13

Wonder (3)

http://www.denieuweboekerij.nl/boeken/kinderboeken/9-t-m-12-jaar/wonder
Wonder
R.J. Palacio


Wonder is een prachtig boek over pesten. Het gaat over een jongen die August heet. August is geboren met een gezichtsafwijking en gaat niet naar school. Maar zijn moeder wil daar verandering in brengen. August is best een beetje zenuwachtig voor de reacties van de andere kinderen, want August is anders. Er is aan een paar kinderen gevraagd om iets meer met August op te trekken, maar niet iedereen heeft daar altijd zin in.

Dit is een echte aanrader voor lezers die van mooie en zielige boeken houden. Het is dus niet echt spannend. Bij veel stukken werd ik geraakt en begon ik er ook echt over na te denken. Nu kijk ik ook met veel meer respect naar mensen met een gezichtsafwijking. De hoofdstukken zijn niet heel lang, dat vond ik wel wat minder fijn maar er zijn wel delen in het boek die steeds over een ander persoon gaan. De omslag sprak mij niet echt aan maar de titel wel heel erg. Het is niet een boek dat je in een ruk uit wil lezen omdat er niet echt spanning in zit, maar het is wel een boek dat laat zien dat respect in de wereld heel belangrijk is.

‘ Wat is dat voor iets?’ zei de jongen met de zaklamp. En toen pas besefte ik dat de zaklamp recht in mijn gezicht scheen en dat ze praatten en schreeuwden over mij.
Dit stukje is mij echt bijgebleven, want als kind wil je gewoon geaccepteerd worden en niet gezien worden als de jongen met het enge gezicht. Je leest hoe dat soort kinderen met de reacties om gaan en hoe andere kinderen met hem om gaan en dat is erg aangrijpend om te lezen.

Gelezen door Sanne (12 jaar)