24.12.13

Zwarte zwaan (4)

Gideon Samson, schrijver van:
Zwarte zwaan

Mijn eerste indruk:
Voorkant: Leuke voorkant! Het is een meisjesboek denk ik, je ziet een meisje op de voorkant staan en je ziet bloemetjes. De titel ziet er leuk uit, met krantenletters enzo.
Titel: Zwarte zwaan... Op de voorkant zie je ergens in de verte een zwarte zwaan drijven?
Achterkant: Aha. Rifka en Duveke, zijn die broer en zus van elkaar? Ik denk dat Rifka de hoofdpersoon is.

Daarna...
Oh.
Rifka en Duveke zijn beste vriendinnen. En het meesterlijke plan van Rifka is haar eigen begravenis bijwonen, en dan niet dood, maar levend. De bedoeling is dat iedereen denkt dat Rifka ontvoerd is. Maar stiekem zit Rifka in een tentje met een voorraad, en komt Duveke regelmatig langs.

Hoofdpersonen:
Rifka: Ze is gemeen, brutaal en is creatief. Ze speelt de baas over Duveke (Voorbeeld: RDF. In de ogen van Duveke betekent dat "Rif + Duuf Forever". Ze kalken de afkorting overal op. RDF blijkt uiteindelijk "Rifka de Fantastische" te betekenen.)
Duveke: Verlegen en aanhankelijk. Ze doet Rifka's opdrachten en doet alles wat zij ook doet. Ze heeft een grote broer, Olivier.
Olivier: Heeft een relatie met Ilona, en is de grote broer van Duveke.

Schrijfstijl:
Het boek is in drie delen verdeeld, namelijk:
Voor: Wordt in de ik-vorm geschreven vanuit Duveke.
Na: Wordt in de hij-vorm geschreven vanuit Olivier.
Tijdens: Wordt in de jij-vorm geschreven vanuit Rifka.

Ik vond het eerst verwarrend, die drie vormen, maar ook wel origineel, en het wende wel uiteindelijk. Vooral de jij-vorm vond ik het leukst, omdat ik nog nooit een tekst in die vorm had gelezen.

Al met al vond ik het een leuk boek, met een leuk slot (ik vertel niks, muhahaha!)

Gelezen door Hanna (14 jaar)