16.9.15

Wij leugenaars

http://www.denieuweboekerij.nl/boeken/kinderboeken/14-jaar-en-ouder/wij-leugenaars

Wij leugenaars
E. Lockhart

Het boek gaat over een meisje Cadance. Ze is de oudste kleindochter van de familie Sinclair. De Sinclairs gaan iedere zomervakantie naar een privé-eiland met de hele familie. Cadance en haar neefjes zijn van dezelfde leeftijd en doen alles samen. Maar als Cadence in de zomer, waarin ze 15 jaar was, gewond raakt en alles over zomer 15 vergeet, moet ze alles zelf weer proberen te herinneren. Niemand wil haar iets vertellen. WAT IS ER GEBEURD IN ZOMER 15?
Een prachtig boek, bijna te goed geschreven. Wel dacht ik in het begin dat Cadence een jongen is, maar let daar op, het is een meisje. Het boek is anders dan ik eerst dacht. Ik had verwacht dat het over criminele mensen zou gaan. Het voelt als een waargebeurd verhaal. Het is een pittig verhaal en ik moest na het lezen ervan het wel even verwerken. Zo erg ga je meevoelen. Toen ik begon te lezen, dacht ik er klopt iets niet, er gaat iets gebeuren, maar wat? In het eerste deel van het boek gebeurt op zich niet veel, maar ik bleef doorlezen zonder me te vervelen en op het einde komt alles samen en wilde ik de afloop veranderen. Verder vond ik het zeer mooi, dat het begin van het boek bijna een gedicht was en dat het begon met:

“Wij zijn Sinclairs.
 Niemand komt iets tekort.
Niemand heeft het mis.
We wonen (in de zomer tenminste) op een privé-eiland voor de kust van Massachusetts.
Misschien is dat alles wat je hoeft te weten.”
Dit stukje moet je niet vergeten. Uit dit stukje komt de boodschap van het verhaal terug op het einde.

Gelezen door Jelmer (15 jaar)
PS: als je dit boek gelezen hebt en iemand vraagt je naar het einde, lieg dan.