15.11.16

Water en vuur

Water en vuur
Victoria Scott

Ik vond het een heel leuk boek want het was het was spannend en ik kon helemaal opgaan in het verhaal. De hoofdpersoon van het boek is Tella Holloway. Dit is een doodnormaal meisje met een doodnormaal leven, behalve dan dat haar broer doodziek is en niemand hem beter kan maken. Tot er op een dag een blauw doosje ligt. Er zit een oortje in dat knippert, eerst denkt ze dat het een cadeautje is van haar vader of moeder. Maar dan hoort ze een onbekende stem uit het oortje komen, de mevrouw zegt dat ze uitgenodigd is om mee te doen met de zwavelloop. De zwavelloop is een wedstrijd door vier ecosystemen: woestijn, zee, bergen en woud. Tijdens de zwavelloop moet je een ei kiezen waar een pandora uitkomt. Eerst heeft ze geen ei maar daarna wel. Met de trein komt ze aan bij het oerwoud waar het eerste deel van de zwavelloop wordt gehouden. Daar ontmoet ze een groepje mensen met wie ze gaat samenwerken.

Het kan echt gebeuren maar het is erg onwaarschijnlijk dat mensen dit doen. Ik zou eigenlijk niet met de hoofdpersoon willen ruilen en dat komt doordat ze een ziek broertje heeft en ze doet mee aan een wedstrijd op leven en dood.

Toen ik de omslag zag wilde ik het gaan lezen want er stond bij dat het beter is dan De Hongerspelen en De Hongerspelen is een van mijn lievelingsboeken. Uiteindelijk klopte de titel een beetje want je hebt vuur en water heel erg hard nodig in de zwavelloop.

Het stuk uit het boek dat me heel erg is bijgebleven, is het stukje waarin Tella wordt achtervolgd door een hele grote groep chimpansees.


Ik vind dat dit boek geschikt is voor kinderen die van spannende boeken houden en voor kinderen die van het boek De Hongerspelen houden want het is ongeveer hetzelfde als De Hongerspelen.

Oftewel het boek is super leuk en ik vind dat andere kinderen het boek ook moeten lezen.

Gelezen door Daymon (12 jaar)