16.12.16

Wonder (4)

Wonder
R.J. Palacio

Dit boek gaat over August Pullman. Hij voelt zich net als de andere jongens van 10 jaar. Hij houdt van ijs, heeft een Xbox, houdt van Star Wars… Maar toch is August anders: hij heeft een grote gezichtsafwijking die wordt veroorzaakt door een gemuteerd gen. August heeft altijd thuisonderwijs gehad en hij schrok dan ook heel erg toen zijn ouders tegen hem zeiden dat hij volgend jaar naar een school gaat en dat hij al toegelaten is. Wat nou als hij niet geaccepteerd! Hij wordt al vaak aangestaard en op een school zijn altijd wel een paar pestkoppen. En inderdaad: in de gangen staart iedereen hem aan en een paar jongens uit zijn klas doen heel onaardig tegen hem. Toch zijn er 2 mensen die wel aardig tegen hem doen: Summer en Jack. Het is altijd heel gezellig met hen, maar het gepest van Julian, die bij August in de klas zit, gaat wel door.

Ik zag dit boek al een tijdje in de kast staan en iemand die ik ken was er heel enthousiast over. Nu ik het boek gelezen heb, begrijp ik waarom ze het zo’n leuk boek vind. Het is supermooi geschreven en het heeft een origineel onderwerp. De hoofdpersoon is natuurlijk August, maar soms lees je ook hoofdstukken geschreven vanuit het standpunt van iemand anders. Dan moet je wel even schakelen, maar na een paar pagina’s begrijp je hen ook goed. Soms is het boek best zielig, maar het heeft ook heel veel leuke en gezellige momenten. Het is bijzonder om te lezen hoe August bepaalde dingen ervaart, want bij sommige dingen die je doet, heb je niet door dat het vervelend over kan komen bij mensen zoals August. Ik heb heel erg van het boek genoten. Ik vond het eerst wel lastig om erin te komen, maar daarna kon ik het niet wegleggen.

Gelezen door Nienke (13 jaar)