23.6.17

Een Groene Bloem trilogie (2)

Floortje Zwigtman

De 16-jarige Adrian Mayfield werkt als winkelbediende in London in 1895. Als hij door zijn baas wordt ontslagen, kan hij terecht bij een rijke schilder genaamd Trops, die hem een baan geeft als model bij een andere schilder die Vincent heet. Trops en Adrian zijn allebei homo en dat is best gevaarlijk in deze tijd. Vrienden van Trops worden opgepakt en ook de mensen in London kunnen erg agressief reageren als je ervan wordt verdacht homo te zijn. Trops neemt Adrian mee in een wereld van luxe en feesten, maar ook krijgt hij te maken met chantage en geweld.

Ik vond deze trilogie geweldig. Er gebeuren heel veel verschillende dingen en het ik vond het verhaal erg spannend. De karakters zijn allemaal verschillend en erg grappig, maar het is wel jammer dat ik er pas tijdens het lezen van het derde boek achter kwam dat er achterin het boek een lijst van personages was, want er kwamen er erg veel in voor en soms wist ik niet meer goed wie wie was. Het verhaal ging soms helemaal niet zoals ik wou, maar daardoor was het niet voorspelbaar en bleef het steeds spannend. Er komen wel thema’s in voor zoals prostitutie, seks en geslachtsziekten, dus ik raad het je niet erg aan als je erg jong bent, al kan je over sommige stukken heenlezen. Je moet voor dit dikke boek wel even de tijd nemen, maar dat is het zeker waard.  

Gelezen door Nienke (14 jaar)