2.6.17

Het geheugenboek

Het Geheugenboek
Lara Avery
“Ze zeggen dat ik alles zal vergeten. Dus schrijf ik om te herinneren…”

Sammie McCoy heeft haar hele leven al uitgestippeld, van winnen van de nationale debat kampioenschappen tot na haar eindexamen naar New York verhuizen en daar te studeren aan de NYU. Alleen worden heel haar plannen door de war geschud als er een zeldzame ziekte bij haar geconstateerd wordt die al haar herinneringen zal laten verdwijnen. Hierdoor besluit ze een word document bij te houden waar ze alles opschrijft, alle gebeurtenissen, zodat ze niks vergeet. En dat word bestand wat ze bij houdt, haar leven dus vanaf dat die ziekte geconstateerd is, is dit boek…

Niemann-pick, de ziekte die Sammie heeft, had ik nog nooit van gehoord voordat ik dit boek had gelezen. Maar na het lezen van dit boek… Ik heb er gewoon geen woorden voor. Het is een heel heftig verhaal, wat heel mooi is neer gezet. Ik heb nog nooit zo’n sterk persoon als Sammie gezien in een boek. Ze weet dat ze doodgaat, maar ze blijft de hoop heel hoog houden, ondanks dat er van alles misgaat in haar leven. Zoals de schrijfster zelf ook al zei:”Al weet ze zeker dat ze doodgaat, toch blijft de hoofdpersoon, Sammie, een soort hoop houden, en ik had niet verwacht dat ik het in me had die te kunnen oproepen.” En ze heeft dit enorm goed gedaan, je voelt namelijk echt heel erg met Sammie mee en hierdoor hoop je zelf ook heel erg voor Sammie dat alles goed komt. Hierdoor komt de klap des te harder aan als het steeds maar weer mis gaat, maar ondanks dat blijft Sammie hoop houden en hierdoor jij ook. Kleine disclaimer is wel dat je dit boek niet droog door komt, je gaat gegarandeerd huilen. Maar dat is niet erg, want het is gewoon een prachtig boek met een hele sterke verhaallijn en goed doordachte personages en door al deze dingen, is dit een geweldig boek om te lezen en een van mijn favorieten. 

Gelezen door Eva (15 jaar)